KLIK TABUNG 2, TQ

Monday, 16 September 2013

Antara 5 Makanan terpopular di Korea!

  Assalamualaikum! Harini nak share sikit. Asyik cerita K-pop Kpop je. Hari kita cerita pasal K-food K-food pulak. Korea bukan sahaja dikenali dengan artis2nya. Malahan terdapat juga makanan2 yang sedap dan popular. Tak payah ke Korea untuk cuba makan. Dekat malaysia sendiri dah belambak kedai makanan Korea yang kita boleh pergi. Jom cuci mata tengok makanan2 ni. 
Enjoy!
1. Japchae
Japchae adalah makanan Korea berupa sohun yang dicampur dengan berbagai jenis sayuran dan daging sapi. Makanan ini dimakan sebagai lauk, terutama dalam pesta dan kesempatan khusus. Sayuran yang digunakan biasanya sayuran yang ada pada musim itu.
Bahan-bahan seperti daging sapi dan sayuran, wortel, paprika, jamur shiitake, bawang bombay, dipotong kecil-kecil memanjang. Kemudian ditumis secara berasingan untuk mempertahankan aroma dan rasa. Bumbu berupa bawang putih, kicap asin, dan gula pasir ditumis dengan minyak wijen bersama daging sapi.
Di dalam sebuah bekas, semua bahan dicampurkan ke dalam sohun yang sudah direbus. Digaul bersama minyak bijan, irisan cili, dan bijan. Nasi dengan japchae disebut japchae-bap. 
 2.  Dakjuk
Dakjuk adalah masakan korea yang terbuat dari daging ayam yang direbus dalam air dan dicampur dengan bawang putih dan bawang merah. Kemudian ditambahkan nasi dan dimasak sampai matang.
Setelah Dakjuk matang, hasilnya seperti bubur ayam yang kental dengan rasa bawang yang kuat. Dakjuk sangat disukai oleh anak-anak dan diberikan kepada orang yang sakit. Kerana makanan ini tidak pedas dan mudah dicerna.

  
3. Seolleongtang
Seolleongtang adalah masakan Korea yang dibuat dari sup kaldu tulang sapi yang direbus dalam waktu yang lama. Seolleongtang biasanya dimakan di restoran khusus. Memerlukan waktu lama untuk dimasak untuk mendapatkan gizi dari tulang sapi. Semangkuk seolleongtang memiliki kandungan 540 kcal energi, 25 gram protein, 12 gram lemak, 28 gram karbohidrat dan juga diperkaya dengan vitamin A (57 RE), vitamin C (11 mg), dan kalsium (45 mg.

 
4. Soondubu Jiggae
Soondubu Jiggae adalah masakan korea berupa sup yang kental. Masakan ini dibuat dari rebusan ikan, daging sapi, lada, tofu, dan telur. Makanan ini sangat populor di Korea, kerana disajikan  dalam mangkuk secara individu. Soon Dubu dimasak di dalam mangkuk khusus yang tahan panas. Selain itu, makanan ini sangat digemari kerana disajikan dalam keadaan panas terutama sekali pada musim sejuk.
 
 5. Ddukbokkie
Ddukbokkie adalah jajanan yang dapat ditemui di seluruh jalanan di Korea, terutama pada malam hari. Makanan ini biasa dimakan sebagai snek dan sangat terkenal di Korea. Ddujbokkie dibuat dari kue ikan, telur rebus, dan ditambahkan sos pedas manis (gojuchang). Saat musim dingin di Korea, paling best jika datang ke warung-warung (pojangmacha) sambil menikmati Ddukbokkie yang hangat.

(photo ihsan google)

2 comments:

Mayang ABDUL RAZAK said...

Akak peknen sekarang entah nape asik suka sgt tengok cite korea.. ngan makan makanan korea... nak sgt makan kimbap balut2 dengan nasi dan daun salad..... adoi akak wat sendiri aje kat umah aritu ... tp tingin g restoran korea tapi x tau kat mana... tekak selalu makan makanan melayu ni ngade2 nak makanan koyea lak..

Mayang ABDUL RAZAK said...

aik silap lak.. yg daging di gulung ngan daun salad tu bulgogi... adoila.. ni sbb tingin nak makan kimbap itu yg sampai tersasul.. takpe nanti nak g jusco beli sushi.. lebih kurang aje kannn...

KLIK UNTUK TABUNG 3 , TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...